Centenari de John Cage: CagemixTuring

http://www.cccb.org/rcs_dyn/350/235/Zepp-set-fitxa.jpgPuntualment, al llarg d’aquestes setmanes, l’estudiant del Grau d’Humanitats de la UOC, Xavier Maristany, ens ha informat sobre les activitats que s’han dut a terme per retre homenatge a John Cage en motiu del centenari del seu naixement. Amb aquesta crònica, finalitzem la sèrie de notícies que hem anat publicat en aquest blog.

El divendres 19 d’octubre, va tenir lloc el darrer acte commemoratiu del centenari del naixement de John Cage; duia per títol CagemixTuring, i es va fer al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Organitzat per l’Orquestra del Caos, sis membre de l’Irish Circis Live Electronics Ensemble van ser-ne els intèrprets.

L’obra va aprofitar la coincidència de l’aniversari de Cage amb el centenari del naixement d’Alan Mathison Turing, un matemàtic anglès considerat per a molts com el pare de la informàtica. Turing, entre d’aportacions, va formalitzar els conceptes d’algorisme i computació amb la seva coneguda màquina de Turing. Cage també buscava “alliberar” els sons a través d’algorismes que els atorguessin una indeterminació.

L’orquestra del Caos va aprofitar, doncs, aquest dispositiu teòric –la màquina de Turing- per crear l’obra que van interpretar. Envoltats per setze altaveus, vam assistir a una performance sonora basada en el remix d’obres de John Cage on les decisions de les proporcions i el nombre d’elements de les mescles eren resultat de les decisions preses per una màquina de Turing. Vam sentir de tot durant 64’: ocells, contestadors telefònics, ambients sonors. En definitiva, sons en llibertat. Pur Cage.

Una bona manera de cloure aquest homenatge!

Xavier Maristany, alumne del Grau d’Humanitats de la UOC
Laura Fontcuberta, consultora del Grau d’Humanitats de la UOC