Homenatge al catedràtic d’antropologia Joan Prat i Carós

11 octubre, 2012

El dia 10 d’octubre es va fer a la URV de Tarragona un homenatge al catedràtic d’Antropologia Joan Prat i Carós, professor emèrit d’aquesta universitat. L’acte ha aplegat a bona part de la comunitat antropològica catalana amb representants de la UB, UAB, la UOC i també d’ altres universitats de l’estat.

http://www.publicacionsurv.cat/media/k2/items/cache/778faba3e3dc8c6c6db24b403da494ae_S.jpgJoan Prat, com es va posar de relleu en l’acte d’homenatge, és part del nucli fundador del departament d’antropologia a la URV (que abans era la Universitat de Barcelona a Tarragona), molt reconegut professionalment, que va ser el primer departament en implantar un doctorat en Antropologia Urbana  a l’estat. A més a més, Joan Prat ha sabut transmetre els seus interessos –que van des de la religiositat popular, fins a les sectes, passant per les pel·lícules de terror- amb frescor i alhora profunditat als seus estudiants.

A l’acte d’homenatge s’han explicat moltes anècdotes. Jo recordo bé com a les classes, Joan ens explicava les seves investigacions sobre sectes i ens explicava que, a diferència del que havia fet tota la vida, quan trucaven a la seva porta els testimonis de Jehovà, no només els feia passar sinó que els oferia un cafè i començaven a xerrar.

L’acte va servir també per presentar un text anomenat Pels camins de l’Etnografia: un homenatge a Joan Prat editat per la URV i en el que s’apleguen contribucions d’antropòlegs d’arreu de l’estat.

Joan Prat també s’ha preocupat extensament per documentar la història de l’antropologia a Espanya, dirigint la recopilació de Bibliografies i publicant textos com els destacables:

•  PRAT I CAROS, Joan, 1992. Las ciencias sociales en España. Historia inmediata, crítica y perspectivas. Editorial Complutense, Madrid.
  •  PRAT I CAROS, Joan, 1991. Reflexiones sobre los nuevos objetos de estudio en la antropología social española en CÁTEDRA, María (Ed.). Los Españoles vistos por los antropólogos. Editorial Júcar

Joan Prat ha treballat sobre la identitat, les espiritualitats orientals (en el recent llibre Els nous imaginaris culturals: Espiritualitats orientals, teràpies naturals i sabers esotèrics. Tarragona, Publicacions URV, encara en premsa), sobre bruixes, sants, dimonis, marededéus, nebuloses,  relats biogràfics, literatura fantàstica, sectes, o el comte Arnau. Ha treballat amb seriositat, rigor i dedicació. I això es nota als seus textos. Us animeu a llegir-los? Estic segura que us encisaran…

Aquí trobareu el seu CV.

Gràcies, mestre!