“Dancing body and digital technology”

Eulàlia Polls i Camps, col·laboradora docent del Grau d’Humanitats dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC, ha presentat a Freiburg una ponència sobre el cos que balla i la tecnologia digital.

foto1Data: 13.07.2013.
Ubicació: E-Werk. Freiburg im Brisgau (Alemanya).
Organització: mbody. Freiburg im Brisgau (Alemanya).

SÍNTESI

En aquesta presentació es pretenen analitzar les interaccions entre les tecnologies digitals i la dansa, establint les continuïtats i ruptures que s’han produït respecte la dansa contemporània, així com les implicacions que se’n deriven respecte al cos i al moviment que les noves actuacions prefiguren.

El treball de camp ens permet, d’entrada, discernir entre dos grans models o praxis performatives: les que utilitzen els mitjans digitals com a complement escenogràfic, però sense modificar els paràmetres de la dansa contemporània, i les que es replantegen les possibilitats i límits del cos modificant, no només el llenguatge corporal, sinó la pròpia noció de moviment i, amb ell, les nocions d’espai-temps que porta associades.

Reflexionar sobre la dansa és, en el fons, preguntar-se pel cos, el moviment i/o el discurs que se’n genera. Si, d’una banda, els mitjans digitals aporten noves formes de moviment i d’expressió i de reconceptualització del cos i de l’escena, de l’altra, el llegat de la tècnica coreogràfica de la dansa contemporània i els moviments corporals que la configuren, esdevenen un gran organitzador i aportador de recursos.

Com s’integren ambdues tradicions? El plantejament d’aquest discurs rau, precisament, en l’anàlisi d’aquesta convergència: observar la dansa en contextos digitals a partir dels estudis sobre el cos en combinació amb les tecnologies. Es tracta, per exemple, d’esbrinar com les tecnologies digitals defineixen nous límits al cos, de com el cos de l’artista pot arribar a interactuar amb el de l’espectador, de com el cos individual esdevé cos comunitari.

LLOCS WEB DE REFERÈNCIA

mbody
foto2

E-Werk
índice

Eulàlia Polls i Camps és col·laboradora docent als Estudis d’Arts i Humanitats a la Universitat Oberta de Catalunya i membre del grup de recerca Sarx. Antropologia de la corporalitat a la Universitat Internacional de Catalunya (UIC). Actualment està finalitzant la tesi doctoral sota la direcció del professor Joan Campàs i Montaner (UOC). Es va interessar per aquest tema com a resultat de la confluència del contacte amb un entorn virtual com és la UOC, juntament amb la pròpia experiència com a ballarina, per bé que no especialitzada en la dansa contemporània. La seva tesi versa sobre dansa i tecnologia digital, mirant d’establir connexions entre dansa, història de la dansa, música i producció cultural, des d’una òptica sociològica.