“La dona pagesa de la guerra civil als anys 60”

Imatge novaAquest llibre recentment publicat per l’editorial Farell és fruit d’una recerca que va portar a terme M. Teresa Castelló Bou per concloure els seus estudis d’Humanitats a la Universitat Oberta de Catalunya. La recerca, que fou tutoritzada pel professor de la mateixa universitat, Eliseu Carbonell Camós, s’ha centrat en la dona pagesa de les Terres de l’Ebre en un període concret: des de la Guerra Civil fins als anys 60, període en el qual s’esdevingueren canvis molt importants en el món rural que revolucionaren la forma de viure i de treballar. L’objectiu ha estat presentar un col·lectiu de dones de classes populars, que van treballar fent de pageses portant a terme múltiples tasques dins i fora de la llar, tot i que la seva aportació sovint ha passat desapercebuda i oblidada.

Aquesta temàtica gira entorn dels següents eixos principals: les relacions socials de la dona dins el seu entorn més immediat en cada etapa de la seva vida i els rituals de pas corresponents en cada període, la seva tasca dins l’àmbit familiar i domèstic i el treball de la dona en el camp.

La recerca pretén acostar al lector mitjançant les històries de vida d’una trentena de dones nascudes durant la primera meitat del segle XX, la trajectòria de la dona pagesa de les Terres de l’Ebre tot i que en la majoria de casos les seves vivències poden ser fàcilment extrapolables a molts altres llocs de Catalunya i moltes dones de l’època s’hi poden sentir identificades en els relats de les informants. Històries de vida que ens traslladen a moments dolorosos de la guerra civil, la duresa de la postguerra, les dificultats per a tirar la casa endavant i criar els fills, la rigidesa de la societat patriarcal establerta a l’època, la discriminació que sofria la dona i el seu sotmetiment a les normes establertes, la duresa del treball al camp, els grans canvis dels anys 60 i de quina forma afectaren les seves vides… En conclusió, l’estudi vol oferir als lectors la memòria d’una generació sovint silenciada.