Centre i perifèria al món antic

29 gener, 2014

PeltasteUna altra de les noves assignatures del proper semestre al Màster Universitari de la Mediterrània antiga (UOC-UAB) és “Centre i perifèria al món antic”. Aquest títol tan atractiu com ampli, no obstant, ha estat molt acotat a nivell temàtic pel responsable de l’assignatura, el professor Borja Antela-Fernárdez (UAB), per tal de diferenciar amb claredat les temàtiques a tractar d’altres continguts de caire més geogràfic. D’aquesta manera, l’objectiu serà tractar la concepció de l’alteritat, i per tant, de la relació entre poder central i pobles marginals, definits per trets profundament diferencials, en el marc del món antic. Es revisaran, en primer lloc, les descripcions de pobles extramediterranis en contrast amb els models de les civilitzacions que detenen el poder, com també, en segon lloc, la qüestió del viatge com a trobada, més enllà dels límits imposats, incloent aquí la interessant parodoxogafia i les concepcions irracionals de l’espai. Per últim, es proposarà als alumnes reflexionar sobre els ‘ets i uts’ d’aquest model interpretatiu, desenvolupant a més respostes pròpies d’anàlisi d’aquesta complexa problemàtica.