Cicle Catalunya, laboratori d’Humanitats (2)

Querbus

Els Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC organitzen la segona edició del Cicle Catalunya, laboratori d’Humanitats.

Es tracta d’un seguit de visites amb l’objectiu d’utilitzar Catalunya com un gran laboratori en el qual estudiar, debatre, analitzar, comentar i fer recerca sobre problemes i qüestions rellevants en l’àmbit dels estudis d’Arts i Humanitats. Es pretén també conèixer com el territori de Catalunya (i Catalunya nord inclosa) ha estat modelat per la història i l’art.

Com a forma de portar la universitat al territori, es programen un conjunt de visites (o “pràctiques de laboratori”). Aquest Cicle constarà, aquest any, dels següents itineraris:

Calendari del Cicle (març-juny, 2014):

• Dissabte, 26 d’abril: Corbera d’Ebre. Els espais de la batalla de l’Ebre. Seminaris: La Guerra Civil espanyola.. Resum i materials.
  • Dissabte, 24 de maig: Sant Pere de Rodes. Castell de Verdera. Ruta dels dòlmens. Seminaris: Claus interpretatives del procés sobiranista català. Perspectiva crítica. Resum i materials.
  • Dissabte, 28 i diumenge 29 de juny: La ruta dels càtars. Castells de Querbús, Perapertusa, Puillorenç, Montsegur. Carcassona. Seminaris: Els càtars: heretgia, lluita socio-política i romanticisme. Resum i materials.

A l’estiu es publicaran les dates del semestre setembre-gener.

A més de les sortides, aquest semestre s’iniciaran unes jornades monogràfiques centrades en un tema sobre o des de la contemporaneïtat. Es realitzaran a la sala d’actes de la UOC (Avda. Tibidabo 39-43, 08035 Barcelona), duraran tot el dia (matí, de 9 a 14 h, i tarda de 16 a 18 h) i es dinarà al Cosmo Caixa. La primera està programada pel:

Dissabte, 5 d’abril: L’art contemporani (1980-2014). Genealogia, temàtica i valoració. Resum i materials.

També s’està mirant d’organitzar tertúlies en diferents locals, preferentment llibreries, ateneus…, en les quals, després d’una breu presentació d’uns 10 minuts sobre un tema, s’invita a participar a tots els assistents, seguint les pautes d’un moderador. Si ho considereu oportú i interessant, podeu proposar (i ajudar a gestionar) la celebració d’aquestes tertúlies en alguna llibreria o local de la vostra ciutat, indicant data i possible públic assistent (es pressuposa que la cessió del local és gratuïta). Una d’aquestes tertúlies inicials es realitzarà, probablement, al nou local de la reoberta llibreria Documenta, c/ Pau Claris 144, Barcelona. El tema a presentar seria: El jo no existeix: som la nostra xarxa cerebral (a partir d’una reflexió sobre el llibre Eagleman, David (2014). Incógnito : las vidas secretas del cerebro. Barcelona. Anagrama. (Col.Argumentos, 449 ). 4ª impr. 352 pàgs.

Oportunament s’indicaran les dates i el lloc.

Informació sobre el Cicle:

La selecció de les visites es duu a terme amb els següents criteris:

– Diversitat territorial: s’intenta que abasti la totalitat del territori.
– Integració de les diverses ciències humanes i socials, de manera que cada visita s’articuli al voltant de la història, l’art, la literatura, el paisatge i la gastronomia.
– Amplitud cronològica: des de la prehistòria fins a l’actualitat.
–  Una durada que, en funció de la visita, pot oscil·lar d’un matí, a una jornada o, en algun cas, un cap de setmana.
– Estudis monogràfics: cada visita estarà dedicada a un tema central, tot i que no es descarta el tractament de més d’un tema.
– En cada visita es duran a terme un o més seminaris, en els quals es comentaran i debatran els materials didàctics elaborats per a cada itinerari i que seran accessibles en línia des d’aquest blog.

Les visites són totalment gratuïtes i obertes a tothom. Només s’hauran de pagar les entrades a museus, esglésies… que ho requereixin, així com els àpats en aquells itineraris que els incloguin. Per això, és aconsellable dur sempre el carnet d’estudiant de la UOC (si és el cas) així com inscriure’s en l’activitat, per tal de poder fer les reserves corresponents. Els desplaçaments van a càrrec dels participants.

Joan Campàs    Aura digital

6 comentaris a “Cicle Catalunya, laboratori d’Humanitats (2)

1. Benvolgut Joan, res millor que començar el cap de semana amb una sorpresa tan agradable com les dates de les noves sortides que esperava amb moltes ganes. Moles gràcies, espero les dates impacient.

2. Els pobrets estudiants que tenim exàmens en aquestes dates de juny malauradament no estarem en condicions de fer cap desplaçament que no sigui als centres destinats a les proves de síntesi o exàmen final. Que hi fàrem…no es pot tenir el do de la ubiqüitat.. Salutacions cordials
    Joan 🙂

• Hola Joan,
      en sóc conscient que el dia 28 és època d’exàmens o proves de síntesi, però és una data que ja havia insinuat fa temps (no pensava que hi hauria exàmens tan tard) i, dissortadament, coincideix. Espero que, donant les dates amb aquesta antelació, algú s’ho pugui combinar de tal manera que el 28 el tingui lliure.
      Hi ha, tanmateix, una altra opció. Durant el mes de maig o començament de juny aniré a preparar la sortida (durant un cap de setmana). Si algú no pot venir el 28-29 de juny i em vol acompanyar a la preparació, només cal que m’ho digui (només haurà de pagar l’allotjament, el viatge va a càrrec meu) i hi anirem plegats.

3. Hola a tots i a totes,

Algú em podria contestar? Moltes Gràcies.
    M’agradaria molt anar a la visita de Sant Pere de Rodes…. .:)
    Sandra