Conferència de l’historiador Ángel Viñas

angel_vinasEn el marc de la segona edició del Máster Interuniversitari d’Història Contemporània i Món Actual, coorganitzat per la UB i la UOC, el proper dimarts 30 de setembre a les 18 hores tindrà lloc l’acte inaugural amb una conferència del reconegut historiador Ángel Viñas amb el títol “La hábil prudencia” de Franco y el mundo exterior. La xerrada és oberta a tothom i se celebrarà a la Sala Gran del quart pis de la Facultat de Geografia i Història de la UB, al carrer Montalegre 6 de Barcelona.

unnamed

La seva recerca històrica va centrar-se, en una primera etapa, en aspectes econòmics i financers de l’Espanya dels anys trenta. Políglota (format a Glasgow i Berlín), amb una extensa xarxa de contactes internacionals i sota inspiració d’Enrique Fuentes Quintana, els seus primers treballs van estar dedicats al famós i polèmic “or de Moscou” (recentment, ha actualitzat aquelles conclusions a Las armas y el oro) i en les relacions internacionals de l’Espanya franquista i postfranquista (En las garra del águila).

A mitjans dels anys 2000, sense oblidar els treballs precedents, emprèn una titànica obrar per historiar el període republicà i el primer franquisme, a partir d’arxius fins aleshores tancats o mal utilitzats, i de documentació inèdita provinent de protagonistes del període. Dues obres destaquen i il·lustren aquest doble esforç: d’un cantó la trilogia La República española en guerra (formada per La soledad de la RepúblicaEl escudo de la República i El honor de la República) amb l’apèndix escrit en col·laboració amb Fernando Hernández Sánchez El desplome de la República; i, de l’altra, l’edició de les memòries de Pablo de Azcárate En defensa de la República.

enlasgarras_47288_1_EndefensadelarepublicaARla-conspiracion-del-general-franco_9788498923360trilogia_republica

A aquestes dues línies de treball, darrerament hi ha sumat una tercera que l’ha portat a prendre el relleu del seu admirat Herbert Southworth en la denúncia de les mistificacions del franquisme i de l’actual revisionisme. En aquest camp, les seves darreres aportacions poden trobar-se a la monografia La conspiración del general Franco i als llibres col·lectius titulats precisament Los mitos del 18 de julio En el combate por la historia.

Angel-Viñas

Ángel Viñas -i la seva inseparable i característica corbata de llacet- ha compaginat les seves recerques amb la seva tasca com a alt funcionari a institucions europees i estrangeres, i catedràtic d’Economía les universitats de València, Alcalà, UNED i Complutense. En aquesta darrera, va impartir docència durant cinc anys a la Facultat d’Història. Jubilat com a professor i a cavall entre Brussel·les i Madrid, manté la seva activitat investigadora. Així, aquest mateix any té prevista la publicació d’una obra col·lectiva sobre la bibliografia estrangera sobre la guerra civil espanyola i una monografia centrada en les memòries d’un personatge pertanyent al cercle més íntim de col·laboradors del general Franco durant la guerra.