Presentació de l’assignatura “Pensament filosòfic i científic clàssic” (Grau d’Humanitats)

elpensamentfilosoficicientific1L’assignatura “Pensament filosòfic i científic clàssic” es centra, principalment, en el pensament filosòfic i científic grec, en tant que llavor de tota la tradició filosòfica i científica occidental. Es posarà especial atenció en les particularitats de l’anomenada racionalitat grega i en les diferències respecte al pensament pre-racional, anomenat pensament mític. Resseguirem aquesta tensió al llarg de tot el període, i provarem de veure fins a quin punt també està present en el pensament contemporani.

Del període hel·lenístic, ric en ciència (lògica, matemàtiques, astronomia) i filosofia (epicureisme, estoïcisme, escepticisme), ens centrarem en les reflexions que acompanyen a un procés de individualització, similar al que s’ha donat en el món modern i que s’accentua en els nostre actualment.

I de l’Occident llatí medieval, destacarem els canvis que va provocar la irrupció del cristianisme en el món grecoromà, i algunes de les seves conseqüències filosòfiques.

safo

Pel que fa a Revolució científica i tècnica del Renaixement, que ens deixa a les portes de la modernitat, remarcarem allò que hi ha de “trencador” (és a dir, “revolucionari”) respecte del coneixement filosòfic, social i polític del món medieval.

Encara que ens centrem en la filosofia i en la ciència d’ aquest període, no hem d’oblidar que les accions i les idees humanes neixen i es desenvolupen en determinats contextos històrics i socials. No es tracta tant d’assenyalar quins són -si és que hi són- els processos de causació, sinó de mostrar les afinitats entre les idees, per exemple, i la vida social o política.

Les competències que es treballen en aquesta assignatura son:

1. Capacitat per a l’anàlisi i la síntesi.
  2. Capacitat per entendre i qüestionar críticament les idees sobre la naturalesa de la realitat, de l’experiència, i dels valors que juguen un paper central en la comprensió del món i de nosaltres mateixos.
  3. Capacitat per comprendre les interrelacions entre la cultura, la ciència i la tecnologia.

Per poder assolir aquestes competències i els continguts del temari farem exercicis com per exemple llegir algun autor clàssic, comentar textos a partir d’una guia de lectura que ens permetran endinsar-nos en el pensament del autor i de l’etapa històrica a la qual pertany o escriurem un petit assaig relacionant la filosofia, l’art o la ciència d’una època.

simposio2

També és voluntat d’aquesta assignatura, com de moltes altres del Grau d’Humanitats, treballar competències digitals bàsiques (incentivant l’ús de diferents aplicacions –que es troben a l’aula- i estimulant el treball no exclusivament textual), tot procurant que això no comporti cap complexitat o dificultat afegida i sí formació i ampliació de coneixements.

Master class a càrrec de Jaume Balmes sobre Composició del llibre digital, Barcelona, 19 de febrer

Jaume-Balmes-150x150El Màster d’Edició digital de la UOC ha programat una master class a càrrec de Jaume Balmes sobre Composició del llibre digital. Durant la sessió, veurem com es compon un llibre electrònic en un entorn professional, a partir de les diferents possibilitats d’entrada i de com s’integren dins d’un flux de treball editorial de diferents tipus. Tot partint d’un llibre que ja existeix, es prepararà l’arxiu obert per fer la composició HTML i, finalment, la seva forma gràfica mitjançant la maquetació amb fulles d’estil en cascada (CSS). Es mostraran els principals controls de qualitat aplicables i les diferències entre plataformes i dispositius.

Jaume Balmes és el director d’El Taller Editorial, una empresa de serveis editorials fundada el 2010 amb l’esperit de recuperar els oficis del llibre també per a l´edició digital. És tipògraf i grafista (professions actualment mal anomenades maquetador i dissenyador gràfic) especialitzat en disseny editorial i ha treballat per editorials com Gustavo Gili, Penguin Random House, Index Book, RBA, Marcial Pons i Trama, entre altres. Actualment coordina el futur Màster en Disseny Editorial Digital a la Universitat de Sevilla i exerceix de docent al màster del mateix títol a l’escola superior de disseny IDEP de Barcelona, el Màster en Edició MasterYourself Publishing que se celebra a Madrid i Barcelona, i en nombrosos cursos de caire professional des del mateix El Taller Editorial. Imparteix docència en l’assignatura Disseny i producció editorials.

La master class serà gratuïta i oberta a tothom que hi estigui interessat, i se celebrarà el 19 de febrer de 2015 de 18.00 a 20.00h a la seu de la UOC de Rambla del Poble Nou, 156. En acabat, els assistents que ho desitgin poden acompanyar-nos a sopar per continuar la conversa amb Jaume Balmes en un ambient distès. Per assistir a l’acte la inscripció és obligatòria. Per inscriure-us-hi, cliqueu aquí. Les places són limitades.