Catalunya, laboratori d’Humanitats, 2016

8 gener, 2016

Els Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC organitzen la cinquena edició del Cicle Catalunya, laboratori d’Humanitats, en el qual s’amplia l’àmbit geogràfic de les sortides (País càtar, París). Com en les anteriors edicions, cada sortida s’anunciarà oportunament en aquest blog des d’on s’hi podrà fer la inscripció.

Es tracta d’un seguit de visites amb l’objectiu d’utilitzar Catalunya com un gran laboratori en el qual estudiar, debatre, analitzar, comentar i fer recerca sobre problemes i qüestions rellevants en l’àmbit dels estudis d’Arts i Humanitats. Es pretén també conèixer com el territori de Catalunya (i Catalunya nord inclosa) ha estat modelat per la història i l’art.

Com a forma de portar la Universitat al territori, es programen un conjunt de visites (o «pràctiques de laboratori»). Aquest Cicle constarà, al llarg del 2016, dels següents itineraris:

Programació de sortides pel 2016

1. Barcelona: plaça de Sants, Sant Pau del Camp, Plaça Reial, Plaça sant Jaume, catedral, Fris col·legi arquitectes de Picasso, Santa Maria del Mar (30 gener)
  1. Cardona – Miracle – Solsona (27 febrer)
  1. Moià (Museu, Cova del Toll i de les Toixoneres) – L’Estany (12 març)
  1. Ullastret – Empúries – Castelló d’Empúries (16 abril)
  1. Ermita de l’Abellera – Balma de les Gralles – Avenc de la Febró (28 maig)
  1. Sant Pere Casserres – Santuari de Cabrera – La foradada de Cantonigròs (11 juny)
  1. Castells càtars (Puillorenç, Querbús, Perapertusa, Montsegur) – Carcassona (2-3 juliol)
  1. Tavertet – balma de les Piques – can Sunyer de Baix – salt de l’Avenc (30 juliol)
  1. Sant Pere de Rodes – castell de Verdera – ruta dels dòlmens (17 setembre)
  1. París: Louvre – Orsay – Orangerie – Petit Palais – Pompidou – Rodin – Picasso – Marmottan-Monet (6,7,8 i 9 octubre)
  1. Seminari presencial UOC (22 octubre)
  1. Ripoll – Sant Joan de les Abadesses – Gorg de Malatosca (5 novembre)
  1. Park Güell – Colònia Güell (17 desembre)

Cursos en línia a través del blog d’Humanitats

Paral·lelament a aquestes sortides, es seguirà experimentant en l’ús del blog com una forma de compartir coneixement, actualitzar continguts i presentar argumentacions, crítiques i enfocaments actuals sobre problemàtiques vinculades a les Humanitats.

En aquests dos darrers anys s’han presentat els següents cursos:

• Orígens de l’art i evolució humana: l’Homo significans (31 posts)
  • La construcció de la masculinitat-feminitat a través de les obres del Louvre (1750-1820) (17 posts)
  • Un viatge a la Florència del Renaixement (45 posts)

A partir del mes de febrer –com ja s’anunciarà oportunament des del meu facebook i des del propi blog d’Humanitats– s’iniciaran dos nous cursos:

1. Un sobre el cervell i les emocions, sota el títol Som les nostres connexions, en el qual es presentaran les darreres aportacions sobre temes com ara:
  • Els mites sobre el cervell
  • Història del coneixement del cervell
  • Estructura bàsica i mètodes d’observació del cervell
  • Neurones i neurotransmissors: el conectoma
  • El cervell emocional, social, ètic, espiritual, executiu, musical, moral, masculí, femení
  • Emocions i sentiments: ira, culpa, angoixa, dol, empatia, alegria, amor
  • La interacció cos-cervell-ment
  • Problemes centrals: la consciència, la ment, el lliure albir, genètica i context, la intel·ligència, la memòria, sentiments i raó, l’agressivitat, màquines pensants
  • La revolució epigenètica
  1. Un altre, tot preparant el viatge a París, i com un element més de l’estudi sobre L’art dels museus, versarà sobre les obres del museu d’Orsay, i s’hi treballaran obres de:
    Thomas Couture, Gustave Courbet, Rosa Bonheur, Jean-François Millet, Honoré Daumier, Alexandre Cabanel, William Bouguereau, Édouard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, Camille Pissarro, Berthe Morisot, Gustave Caillebotte, Alfred Sisley, Pierre Auguste Renoir, Maurice Vlaminck, Georges Seurat, Paul Signac, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Sérusier, Émile Bernard, Pierre Bonnard, Maurice Denis, Odilon Redon, Puvis de Chavannes, Paul Cézanne, Henri de Toulouse-Lautrec, André Derain, Henri Matisse.En principi, el ritme de publicació dels posts serà dilluns i divendres pel primer curs, i dimecres pel segon.Els estudiants d’Humanitats que participin en cinc de les sortides programades i facin comentaris a aquests dos cursos podran demanar una convalidació de 6 crèdits.

Professor responsable d’aquestes activitats:
Dr. Joan Campàs Montaner jcampas@uoc.edu
Estudis d’Arts i Humanitats