Dia Mundial de la Filosofia

14 novembre, 2016

El Dia Mundial de la Filosofia, impulsat per la UNESCO, se celebra cada any des de 2002 el tercer dijous de novembre. Amb ell es reivindica una cultura internacional de debat filosòfic que respecti la dignitat humana i la diversitat, promovent els intercanvis universitaris i valorant la contribució que el saber filosòfic pot (i hauria de) fer davant els reptes i problemes mundials. Aquesta celebració mundial es materialitza arreu del món i en molts diferents espais públics i acadèmics amb debats, conferències, taules rodones, fòrums, trobades i diàlegs de tot tipus i des de prismes culturals, socials, lingüístics, plurals.
Aquest any, amb motiu del III Festival de Filosofia Barcelona Pensa 2016 (www.barcelonapensa.cat), organitzat per la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona, us volem convidar a la projecció del documental Agitando la cuna (Shaking the Cradle) [Sacsejant el bressol] el pròxim divendres 18 novembre 2016 a les 16:00 h a l’Institut d’Estudis Catalans (Carrer del Carme 47, 08001 Barcelona), amb accés lliure i gratuït.

L’activitat ha estat proposada i impulsada per les realitzadores de l’audiovisual, Virginia Solà, periodista, i Montserrat Crespín, doctora en filosofia i col·laboradora docent del màster d’Humanitats de la UOC.
Convidant a tothom que ho desitgi a acompanyar-nos, les realitzadores volem fer una breu contextualització del documental aprofitant aquest espai que ens cedeix amablement el Grau i Màster d’Humanitats de la UOC.
Sota el lema “Filosofia com investigació i com forma de vida” la Facultat de Filosofia d’Atenes acollí l’estiu de l’any 2013 el XXIII Congrés Mundial de Filosofia on més de 3.000 filòsofs i filòsofes de tot el món es van reunir per discutir durant una setmana centenars de temes diversos. Al documental vam voler reunir a una petita mostra d’ells (Tomás Calvo, Noburu Notomi, Tu Weiming, Mogobe Ramose, Peter Kemp, Ruth Hagengruber, etc.), figures representatives de la varietat cultural allà concentrada que van acceptar el repte de respondre a alguns problemes i qüestions que inquieten actualment al món.
Així, a l’audiovisual contesten a preguntes sobre el mateix títol del congrés: què és la filosofia com investigació i com forma de vida; quin és el paper dels filòsofs/es davant la situació econòmica; quins són els diferents problemes globals que afecten l’ésser humà avui dia; on està el futur de la filosofia; existeix o no la necessitat que els filòsofs es barregin amb el món i no aïllats; quina és la situació de la democràcia avui dia i el seu futur; com entendre la filosofia més enllà del paradigma eurocèntric, etc.
La pretensió del documental és oferir a qui el visualitza l’oportunitat d’identificar i donar veu a filòsofs de tot el món, escoltant opinions provinents de diferents països i escoles, sobre temes que afecten i interessen a tots els ciutadans per igual. La filosofia, abans i ara, és veritablement un desafiament de la paraula i una projecció de l’actitud crítica que no requereix professionalització. Sí que requereix, però, d’interès per conèixer, qüestionar i valorar diferents perspectives sobre temes que són, en el seu sentit més inherent, elements commensurables i a contracorrent dels estrets marcs dels culturalismes o de renovats discursos identitaris de l’exclusió. Una filosofia viva, apàtrida i, per això, de tots i interpel·lant a cadascú. A més, el documental té un altre protagonista -l’entorn que proporciona el que fou el bressol de la filosofia a Europa. Atenes, lloc d’interacció i transacció d’idees i coneixements.
Aquest documental no deixa de ser més que una petita mostra, encara que representativa, de la diversitat del pensament al món, i de les reflexions que podem extreure des de diferents procedències i punts de vista que no necessàriament parteixen de la mateixa hipòtesi inicial ni arriben a les mateixes conclusions finals. Sí que totes elles tenen per si mateixes el dret de ser idees escoltades i ho són a un ambient com el que ofereix aquest congrés.

Tot esperant que l’activitat els sembli una proposta suggeridora, ens agradaria que els sigui possible acompanyar-nos i compartir després de la projecció la conversa conjunta per mostrar una vegada més la necessitat que tots i totes tenim de trobar-nos en espais oberts al diàleg i a l’intercanvi d’idees.
Virginia Solà i Montserrat Crespín

Tràiler disponible