Antropologia

Masculinitats i Homes en Moviment: International Conference

Els Estudis de les Masculinitats van sorgir en els anys 70, però s’han generalitzat en els últims 20 anys, després de la célebre publicació de Connell ‘Masculinities’ i la seva teorització de la masculinitat hegemònica. No obstant això, encara són escassos dins de les ciències socials i en els estudis de gènere, en particular, que han buscat sobretot explicar i fer front a l’absència de les dones dels cànons i desvetllar les relacions de poder intrínseques a les relacions de gènere.

En conseqüència, la tendència principal en la investigació de les masculinitats ha estat interrogar les pràctiques dels homes des d’una perspectiva crítica i deconstruir els discursos i els models dominants en els significats i les practiques de gènere. En alguns casos, l’anàlisi i el desemmascarament de les masculinitats “tradicionals” ha estat un procés paral·lel al “descobriment” de les anomenades “noves masculinitats”.

Ara és el moment de trobar paradigmes exploratoris i d’explicació que no siguin oposicionals (vell versus nou) i d’afegir a la crítica del poder l’estudi dels models emergents de masculinitats mitjançant una dinàmica de qüestionament de les practiques, experiències, discursos i realitats del homes. Això és particularment necessari en contextos de crisi, com els que vivim, que poden ser vistos com una oportunitat per desafiar suposicions, normes, rols i estereotips de gènere. Creiem que un enfocament dinàmic de les masculinitats supera la creència en el progrés teleològic en els canvis de les masculinitats i pot servir-nos per entendre les pràctiques masculines com negociacions dinàmiques (‘in movement’) i complexes. Aquest enfocament ens ajudarà a comprendre millor les relacions de gènere i els processos de canvi social.

El projecte Men in Movement, liderat per Begonya Enguix, Krizia Nardini i Paco Abril, organitza una conferència internacional anual amb la intenció d’interrogar críticament les masculinitats. Reuneix tant investigadors internacionals de primer nivell com activistes per establir converses i construir xarxes estables de discussió sobre les masculinitats.

La primera conferència Men in Movement: Trans/formant les Masculinitats en la Política, la Cura i els Mitjans es va celebrar a Barcelona al novembre de 2015. Organitzada per la UOC i Homes Igualitaris (AHIGE), comptàrem amb la col·laboració de La Caixa (Internationalization at Home), IN3, Estudis d’Arts i Humanitats (UOC), Diputació de Barcelona, Homes Igualitaris (AHIGE) i el grup Gentic (IN3). Podeu trobar els videos de les presentacions en la nostra web: https://homesenmoviment.wordpress.com/workshop/

Els propers dies 5 i 6 de desembre tindrà lloc a Roma la segona edició de la Conferència Internacional Men in Movement. En aquesta ocasió debatrem sobre Resilient, resistant and changing masculinities in uncertain times.

Igual que en 2015, aspirem a reflexionar críticamente sobre els homes, les masculinitats i les relacions de gènere sumant les reflexions de tipus acadèmic amb les aportacions activistes. En aquesta ocasió, a més de la UOC, participen en l’organització Università Tor Vergata, Rome;  Università di GenovaUniversità di Padova;  AG About GenderMaschile Plurale i  AHIGE.

Trobareu el nostre programa de conferències i activitats a la nostra pàgina web: https://meninmovement.wordpress.com/ i a la nostra pàgina de facebook.

Us hi esperem!

1. I simply want to mention I am newbie to blogging and seriously enjoyed this web-site. Most likely I’m likely to bookmark your website . You certainly come with awesome well written articles. Thanks a lot for revealing your blog site.