Ciències Socials

Converses a la Documenta: “Al Raval tot s’hi val! Els bombardejos com a tècnica de sanejament urbanístic” (per Miquel Fernández)

El Raval, situat al districte que, després de l’enderrocament de les muralles, es coneix com Ciutat Vella, ofereix avui pràcticament totes les característiques que el converteixen en un lloc excel·lentment disposat per a la producció de quantioses plusvàlues seguint la lògica de l’acumulació per despossessió . A més, en les intervencions sobre el barri del Raval emergeix la contradicció més clara entre les pretensions urbanístiques oficials (transformar la morfologia urbana per millorar les condicions de vida dels seus habitants) i les conseqüències efectives sobre la població allà resident. En el procés que podríemdefinir com de colonització del barri del Raval de Barcelona hi ha una continuïtat des delsanys vuitanta del passat segle XX fins als nostres dies que pot ser reconstruïda.

xino-2
“Els successius governs municipals «progres-sistes» han justificat la destrucció de milers d’habitatges en nom del benestar dels nous veïns de més capital econòmic o cultural. I han legitimat així una política de destrucció que, ni tan sols en les èpoques més fosques de l’oligarquia barcelonina protegida pel explícit govern feixista de Franco, aquestes haurien somiat fer: intentar lapidar un barri irredempt, la seva gent, la seva cultura, la memòria de seva insubmissió i aixecar sobre les seves cendres un nou món, perfecte, ideal, de classes mitjanes universals, harmoniós, homogeni i, per sobre de tot, sol·lícit i submís

Miquel Fernández González, sociòleg, antropòleg, és professor al Departament de sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i membre del grup de recerca ISOR d’aquesta mateixa universitat.

González, M. (2014). Matar al Chino: entre la revolución urbanística y el asedio urbano en el barrio del Raval de Barcelona. Barcelona : Virus Editorial.

Llibreria Documenta (c. Pau Claris, 144)
14 de març
Hora: 18,30h

xino_1

1. Thank you, I have just been searching for information approximately this topic for a while and yours is the greatest I have discovered till now. But, what in regards to the bottom line? Are you positive in regards to the source?

2. I simply want to say I am just newbie to blogging and actually savored this web blog. More than likely I’m likely to bookmark your website . You really have incredible stories. With thanks for revealing your web-site.