Converses a la Documenta: “El pensament pobre. Filosofia i precarietat” (per Antonio Castilla)

5 juny, 2017

Els diccionaris acostumen a definir (amb la seva particular parsimònia) la precarietat com “la condició d’allò precari”, i allò precari com allò que no té prou recursos, és poc estable o no es troba en condicions de sostenir-se en el temps. Els discursos mediàtics i acadèmics, per la seva banda, acostumen a vincular la precarietat únicament a l’àmbit laboral – i això malgrat que, com acabem de veure, fins i tot la definició més estesa d’aquest terme ens mostra que el seu significat és (si més no, potencialment) molt més ampli. La filosofia ha intentat en diverses ocasions aquesta <<ampliació de camp>>, moguda per engranatges no sempre evidents.

foto_castillaPotser que ressoni a aquesta pretensió quelcom d’allò que va escriure Plató a El banquet, concretament a aquell passatge al qual es diu que l’amor és fill de Poros (l’èxit, la riquesa) i de Penia (la pobresa, la mancança), si és que, com ha assenyalat Pierre Hadot, el que es diu en aquest text sobre l’amor és traslladable a la concepció de la filosofia que defensa aquí Plató – cosa en cap cas inversemblant perquè aquesta, en tant que filia, és necessàriament alguna forma de amor. Si s’accepta això, llavors la filosofia estarà travessada des dels seus inicis por dues tendències oposades: una que tendeix cap a la riquesa, la estabilitat i la certesa, i una altra que ve marcada per la seva inclinació cap a la pobresa, la mancança i el dubte. Aquesta tensió tindria una sort diversa al llarg dels segles, tot ascendint a la superfície cada cop que les circumstàncies així ho permeten o, fins i tot, ho reclamen – i particularment al nostre temps, marcat (encara que soni a tòpic) per l’impacte de la globalització i abocat per aquest motiu a un futur que, potser com mai abans, s’endevina incert.

ANTONIO CASTILLA CEREZO, professor de la Universitat de Barcelona (UB) i de la Universidad de Granada (UGR), és coordinador del volum Nietzsche y el espíritu de ligereza (2006) i ha publicat La condición sombría. Filosofía y terror (2014), tots dos a l’editorial Plaza y Valdés.

Llibreria Documenta (c. Pau Claris, 144)
13 de juny
Hora: 18,30h