Explorant els vídeos docents des de la sociologia

18 novembre, 2013

Des de l’àmbit de sociologia dels Estudis d’Arts i Humantitats de la UOC estem explorant la incorporació de materials audiovisuals per complementar els materials en paper de l’assignatura. El nostre objectiu no és fer classes magistrals, ni explicar el contingut de l’assignatura, sinó fer vídeos de síntesi que ajudin a clarificar els conceptes a través d’explorar com s’entrellacen. I ho volem fer generant materials en obert que puguin ser aprofitats per altres professors i alumnes d’altres universitats.

El primer resultat d’aquesta treball l’ubiquem en el marc de la feina que fan els alumnes, des de fa semestres, amb una sèrie de conceptes bàsics de la perspectiva sociològica que apareixen als mòduls de l’assignatura (control social, normalitat, socialització, altres significatius, altre generalitzat, etiquetació, rols, etc). Normalment els treballem en uns debats en els quals els hem de clarificar, relacionar i il·lustrar a partir d’exemples, i després demanem un exercici escrit on els han d’aplicar i clarificar a partir d’un documental, una notícia de diari o un anunci.

La nostra experiència ens ha ensenyat que per a molts alumnes, que en general no han fet mai cap assignatura de sociologia, posar en relació els diferents conceptes no és una tasca fàcil, i per això vam proposar-nos fer un vídeo que mostrés de manera molt didàctica el lligam -que com havíem comprovat als debats d’altres anys era particularment opac- entre els conceptes de normalitat, etiquetació, desviació, control social i poder.

El resultat és aquest vídeo, que tot i voler ser molt senzill i simple, sintentitza lligams entre els diferents conceptes que no són gens evidents.