“#metoo, #timesup, vuit de març i altres derives feministes” — Conversa a tres bandes

26 abril, 2018

#ConversaTresBandes

El pròxim 15 de maig de 2018 a les 19 h tindrà lloc la tercera edició de la “Conversa a tres bandes” del Grau d’Antropologia i Evolució Humana URV-UOC al Museu Valencià d’Etnologia. Enguany la temàtica girarà entorn a gènere, feminisme i democràcia.Recentment estem assistint al que sembla ser un “renaixement de les consciències feministes” arran de les campanyes iniciades a Hollywood per actrius i altres figures públiques (campanyes com ara #metoo i #timesup). Aquestes campanyes han estat contestades fortament a alguns àmbits europeus, particularment a França, on diferents figures públiques -actrius, periodistes, escriptores- han plantejat la qüestió de quins són els límits de la seducció.

“#metoo, #timesup, vuit de març i altres derives feministes”

conversa a tres bandes grau antropolagia evolucio humana

Per altra banda, el darrer 8 de març vam assistir a unes mobilitzacions que feia anys que no es veien al nostre país. Podríem dir que les desigualtats entre homes i dones producte d’unes jerarquies de gènere profundament arrelades al nostre sistema són hui més “visibles” que abans:

• Està hui “de moda” ser feminista?
  • Estem assistint a una reaparició del feminisme o mai va desaparéixer?
  • Quins efectes “reals” poden tenir aquestes campanyes i mobilitzacions en l’assoliment de la justícia de gènere?
  • Quin paper haurien de tenir els homes en la lluita per aquesta justícia?
  • Quin paper -i responsabilitat- tenen els mitjans de comunicació en la reproducció dels estereotips i les desigualtats de gènere?
  • Què fer i com actuar per tal d’aconseguir una societat més democràtica?

Aquestes seran algunes de les qüestions que es debatran amb Yolanda Domínguez i Sol Camarena Medina. Moderarà Begonya Enguix Grau.

Inscripció gratuïta i obert a tothom!
✍️ “Conversa a tres bandes”

Yolanda Domínguez —

Llicenciada en Belles Arts (UCM) i Màster en Art i Noves Tecnologies (Universitat Europea de Madrid) i en Fotografia (Escola de Fotografia EFTI, Madridartista). És experta en comunicació i gènere i la seua forma de treballar consisteix a crear accions que relacionen a les persones entre si i al seu torn generen comunitats que es manifesten pel que fa a un conflicte amb la finalitat de despertar la consciència social i empoderar a les persones. Entre les seues accions destaquen ‘Posis’ (2013), en el qual va demanar a diverses dones que imitaren en ple carrer les posis amb les quals es representa a les models en les revistes; ‘Registre’ (2014), on dones de tota Espanya es van mobilitzar per acudir en massa als Registres de la Propietat a sol·licitar la propietat del seu cos, arran de la polèmica entorn de l’Avantprojecte de la Llei de l’Avortament; i ‘Accessòries i accessibles’ (2015) en protesta per un anunci sexista d’una famosa marca d’ulleres. La seua acció ‘Nens Vs. Moda’, en la qual un grup de nens comenta les campanyes de moda dels últims anys, va ser premiada en 2016 pel Design Museum de Londres.
Actualment, compagina la seua vida artística amb l’àmbit educacional. Realitza accions específiques per a organismes de caràcter social de tot el món, com Greenpeace, Metges del Món o Change.org. Al Huffington Post Spain escriu setmanalment sobre la representació de la dona en els mitjans.

Sol Camarena Medina —

Sol té 20 anys, estudia Sociologia i es defineix habitualment com a “feminista i lesbiana”. Intenta retornar als feminismes tot el que els feminismes li han aportat. Ho fa mitjançant l’activisme en xarxes i mitjançant l’activisme local al col·lectiu feminista valencià Les Liles.

Begonya Enguix Grau —

Antropòloga, professora dels Estudis d’Arts i Humanitats de la Universitat Oberta de Catalunya i experta en antropologia del gènere, el cos, la identitat i la sexualitat i les seues interseccions amb l’urbà, els media i els activismes. És llicenciada en Antropologia Americana (UCM), llicenciada en Publicitat (UCM/UOC) i doctora en Antropologia Social (URV). Coordina el grup de recerca consolidat “MEDUSA: Gèneres en Transició” (UOC/GRC Generalitat de Catalunya). Dirigeix a la UOC el Grau d’Antropologia i Evolució Humana URV-UOC i des de 2015 organitza la Conferència Internacional Men in Movement, per a l’estudi crític de les masculinitats.

Organitza —

Amb la col·laboració —