Tecnologies aplicades a les Ciències Humanes i Socials per Teresa Romeu

29 desembre, 2017

Des de la creació de la UOC, es va fer evident la necessitat de disposar d’una assignatura que, de manera transversal, iniciés a l’alumnat en l’ús i aplicació de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), la competència pròpia i l’ADN de la universitat. Aquest és el sentit i l’objectiu de Tecnologies aplicades a les Ciències Humanes i Socials, pensada tant per l’àmbit acadèmic com professional.

handshake-2009195_960_720

No es tracta tan sols d’oferir unes eines determinades i d’estudiar el seu funcionament i aplicació, sinó sobretot d’assolir unes competències digitals que inclouen la cerca, selecció i tractament de la informació, l’elaboració de la informació digital, la seva presentació i difusió, així com la planificació de l’estudi i el treball en un entorn virtual d’aprenentatge, sense oblidar les estratègies de comunicació i el treball en equip amb una bona actitud digital. Per això, el fil conductor és el projecte virtual en equip, que es desenvolupa pas a pas a partir d’un focus temàtic en què es vinculen estretament la Història, la Geografia i la Història de l’Art amb les TIC, oferint continguts com la geolocalització, les aplicacions informàtiques per a l’anàlisi dels estudis geogràfics i històrics, l’art a la xarxa, la cultura digital, etc. Aquests grans temes d’actualitat són els que escullen els estudiants, partint de les seves inquietuds i interessos, i que els possibilita formar grups de treball. Tecnologies aplicades a les Ciències Humanes i Socials esdevé així una matèria fonamental per integrar els coneixements del grau amb el món de la xarxa, a través del desenvolupament de projectes de caire divers on es posen en joc les competències digitals bàsiques.

connect-20333_960_720A banda de l’anàlisi i el tractament de la informació i dels processos comunicatius que es produeixen en el Campus, la nostra matèria posa èmfasi en les actituds i els valors de l’etiqueta (netiquette), imprescindibles per dur a terme les interaccions aprenent a respectar les opinions d’altri, treballant col·laborativament i assumint uns rols des de la tolerància i la comprensió de les diferències. En les discussions virtuals i en les tasques col·laboratives en el si dels grups del treball, els estudiants tenen l’oportunitat de generar aquest bon clima de treball, on les aportacions grupals superen la feina de cadascú per separat.

Atès el seu caràcter transversal i propedèutic, és altament recomanable cursar l’assignatura en el primer semestre del Grau: les competències digitals que s’assoleixen seran útils independentment dels continguts que es treballin en el futur i serviran per bastir un projecte acadèmic de gran valor a la nostra universitat.

Teresa Romeu, PRA de Tecnologies aplicades a les ciències humanes i socials