Cartes per la llibertat; escriure als presos com acció política

11 febrer, 2020
Foto de Joan Soler-Adillon

Aquesta conversa amb Elisenda Ardèvol, que tindrà lloc a la Casa de la Generalitat a Perpinyà el dia 19 de Febrer de 2020, proposa reflexionar sobre l’escriptura i el gènere epistolar en temps d’Internet arran de la campanya Escriu als presos a Catalunya.

Explorarem l’escriptura de cartes als presos polítics a Catalunya i els seus efectes. Ens aturarem en les cartes enviades a la presó i les implicacions materials, sensorials, emocionals i afectives que comporten una acció política centrada en la paraula i la correspondència. Veurem com la carta personal com a acte íntim d’escriptura es torna un afer col·lectiu a través de la seva difusió a les xarxes socials, als mitjans de comunicació, als carrers i a les places, i els tallers d’escriptura col·lectiva. Les cartes (enviades, rebutjades, respostes) que es fan públiques a Internet materialitzen no només un vincle afectiu entre remitent i destinatari, sinó una acció política que és alhora íntima i col·lectiva, privada i pública, espontània i coordinada.

Cartes per a la llibertat; escriure als presos com acció política  es basa en  una recerca realitzada per Elisenda Ardèvol (UOC) i Isabel Travancas (UFRJ) sobre les campanyes d’escriure als presos polítics a Brasil i Catalunya. Aquest recerca realitzada entre abril del 2018 i gener del 2019 explora l’escriptura de cartes com a acció política i la seva circulació a les xarxes socials arran d’un treball de camp realitzat al voltant de les campanyes Escriu als presos a Catalunya especialment pel cas de Jordi Sánchez i Jordi Cuixart, i Lula Livre! Per la detenció i empresonament de l’ex-president Lula al Brasil.

Foto d’Elisenda Ardèvol

El treball de camp es base en una etnografia digital, que s’inicia a les xarxes socials i continua als carrers, a les places i als tallers d’escriptura col·lectiva.

Tot i que hem seguit dues campanyes des dels seus inicis, el treball de camp més intensiu es realitza des d’abril de 2018 fins a gener de 2019, i consisteix en la seva major part en un seguiment de les cartes en els mitjans de comunicació, i més concretament a les xarxes socials, especialment a Facebook i al Twitter. A Catalunya, també vam assistir a un taller d’escriptura col·lectiva a Barcelona i a diferents actes polítics on es van llegir cartes dels presos i vam realitzar  entrevistes algunes entrevistes als escriptors i a Susanna Barreda, companya de Jordi Sánchez; Al Brasil es va realitzar una visita a l’Institut Lula a São Paulo, també es van fer entrevistes a activistes, i es va assistir a un taller d’escriptura col·lectiva a Rio de Janeiro.

Tant en el cas brasiler com en el català, les cartes s’inscriuen en contextos d’una forta tensió política i en moviments socials més amplis. Les cartes articulen la protesta política a través de l’afecte, el gest íntim amb l’acte públic; l’excepcionalitat del moment i de la situació amb la quotidianitat; la lluita per uns ideals amb la reciprocitat de la correspondència; les pantalles tàctils amb el paper, el bolígraf i les durícies als dits.  Analitzem el procés en el qual les cartes, les seves fotografies, les estafetes i bústies de correus, els post a Facebook i els tuits, la presó i el carrer formen part d’una mateixa realitat, de manera que les pràctiques socials, materials i virtuals, individuals i col·lectives, s’entrellacen en l’acció política concreta d’escriure una carta.

Si voleu saber més sobre la recerca podeu descarregar-vos l’article:

Cartas para la libertad: afectos y acción política en tiempos digitales

Si sou a Perpinyà i us interessa la temàtica, no dubteu a assistir-hi! L’activitat és gratuïta i oberta a tothom. Us hi esperem!

El director de la Casa de la Generalitat de Catalunya a Perpinyà, Josep Puigbert, i les directores del grau d’Humanitats i del grau de Llengua i Literatura Catalanes de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Agnès Vayreda i Ona Domènech, us conviden a l’acte Cartes per la llibertat. Escriure als presos com a acció política.en l’era global, que tindrà lloc el 19 de febrer a les 18.30 h a la Casa de la Generalitat a Perpinyà i anirà a càrrec de l’antropòloga i professora de la UOC Elisenda Ardèvol.