Nou cicle al voltant dels límits entre realitat i ficció coorganitzat per la UOC i Sala Beckett

17 gener, 2019

Tres conferències, quatre espectacles, quatre col·loquis post-funció, un semimuntat, dues lectures dramatitzades, a més d’una sessió de micròfon obert, una trobada entre dramaturgs i youtubers i un laboratori escènic jove, formen el cicle temàtic “Res no és mentida” que s’inaugura el pròxim 22 de gener a la sala Beckett. Aquesta iniciativa, coorganitzada per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Sala Beckett, té com a objectiu debatre sobre la relació entre els joves i la ficció en l’era digital.

El cicle, en el que es donaran cita dramaturgs, acadèmics i científics de diferents disciplines vol “promoure una reflexió crítica-lúdica sobre la ficció i el món juvenil: quins són els eixos de ficció i realitat que articulen els públics més joves, quines són les noves convencions estètiques i literàries i com estan relacionades amb els universos digitals –des dels videojocs als youtubers–” explica Elisenda Ardèvol, professora dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC i comissària del cicle. La conferència inaugural, titulada “Realitat i ficció: Una frontera cultural?”, se celebrarà el 22 de gener a les 19.00h, serà a càrrec de l’antropòleg i escriptor Albert Sánchez Pinyol.

res no és mentida joves i ficció en temps digitals uoc i sala beckett 2019

A més de les tres conferències, el cicle comptarà amb quatre espectacles programats dins el cicle Res no és mentida: El chico de la última fila de Juan Mayorga, que tindrà un col·loqui post-funció el 24 de gener a càrrec de l’experta en estudis literaris i professora de la UOC, Teresa Iribarren; POCAHONTAS o la verdadera historia de una traviesa de Bàrbara Mestanza, amb debat post-funció el 14 de febrer amb la matemàtica, humanista, escriptora i professora de la UOC, Maria Antonia Huertas; THIS IS REAL LOVE del Col·lectiu VVAA, amb col·loqui post-funció el 7 de març amb l’expert en l’estudi dels mitjans de comunicació,
cinema i ficció i professors de la UOC, Jordi Sánchez Navarro; i Andrea pixelada de Cristina Clemente i que comptaran amb la participació el 20 de març de l’estudiós del fenomen youtuber José Miguel Tomasena.
Amb aquest projecte de la UOC i la Beckett, la Universitat vol sortir, un cop més, dels seus murs per arribar als espais que ocupa la ciutadania i impulsar el coneixement obert amb i per a tothom. «Volem que la UOC sigui un espai obert i poròs, un node de coneixement on s’estimuli l’intercanvi d’idees entre diferents actors socials, perquè el coneixement ja no és patrimoni exclusiu de la universitat», explica Pastora Martínez, vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC.

L’assistència a les conferències és gratuïta per a totes les persones que formen part de la comunitat UOC, però és necessària inscripció prèvia. La comunitat UOC també té descompte en el preu de les entrades per als espectacles.

res no és mentida joves i ficció en temps digitals uoc i sala beckett 2019

Res no és mentida. Joves i ficció en temps digitals

Quina és la porta d’entrada a la ficció pels joves d’avui? Quin lloc ocupa en les seves vides? Com s’hi relacionen? És veritat que no llegeixen? Quin paper hi juguen les sèries de televisió, els videojocs o les xarxes socials? I què passa quan ens fem grans? Què en fem dels contes de quan érem infants? Què ens expliquen sobre el món? El cicle “Res no és mentida” vol debatre al voltant d’aquestes i altres qüestions que planteja la comissària del cicle.

22/01 — Realitat i ficció: Una frontera cultural? a càrrec d’Albert Sánchez-Pinyol

Tota societat s’edifica sobre determinats imaginaris. L’escriptor és com el xaman, viatja fora del seu cos, veu altres realitats, altres imaginaris i torna per explicar-ho. A l’introduir la fantasia, la ficció va més lluny que la realitat i pot dir veritats que els discursos del que és real amaguen. L’antropòleg, com l’escriptor, indaga els imaginaris que mouen les nostres realitats.
La diferència entre realitat i ficció es dona a totes les cultures? Què aporten l’antropologia i la literatura a la comprensió crítica del món contemporani, de la postveritat i de la lluita pel relat, pel control de l’imaginari?

05/02 — Virtual i real: Els límits de la subjectivitat a càrrec de Francesc Nuñez, Mavi Sánchez-Vives i Jordi Vallverdú

En aquesta sessió proposem una ficció especulativa: En un món on els robots, la realitat virtual i la realitat augmentada formen part de tots els aspectes de la vida quotidiana, les noves generacions han deixat de distingir entre virtual i real. Convoquem tres experts en l’estudi de la consciència i de les emocions –un sociòleg, una neurocientífica i un filòsof de la ciència– per analitzar les conseqüències que això podria tenir pel futur de l’espècie humana, en la percepció del nostre cos i en la construcció de la nostra subjectivitat.

26/02 — Veritat i mentida: Joves, autenticitat i poder a càrrec de Gemma San Cornelio, Daniel Aranda i Núria Guiu

Simulació i versemblança en els videojocs; autenticitat i postureix en les xarxes socials; imitació, remix i còpia en les pràctiques creatives, gamificació de la vida quotidiana, quantificació i monetització de la sociabilitat, col·laboració entre pars, consum i conformitat en els ideals dels joves i adolescents o pensament crític i resistència… de tot això que passa i més en el món de joves i adolescents en parlarem en un diàleg a tres nivells –educació, comunicació i experimentació creativa– en el què esteu convidats a dir la vostra i apropar-nos d’una forma oberta a les formes de divertir-se, relacionar-se, aprendre i fer-se grans dels nois i noies d’avui.

Us animem a assistir-hi! Aquí trobareu el programa complet:

Programa del Cicle “Res no és mentida. Joves i ficció en temps digitals”
UOC + Sala Beckett